In deze video deelt Jacqueline Zuidweg haar ervaringen met personeel als ondernemer. Ruim 20 jaar geleden nam Jacqueline haar eerste medewerker aan toen zij een grote opdracht kreeg van de gemeente Amsterdam.
Als je een medewerker aanneemt is het belangrijk om van te voren voor jezelf duidelijk te maken waar jouw aansprakelijkheid ligt als de samenwerking niet goed verloopt. Hierover kan je het beste met een jurist vragen. Om ervoor te zorgen dat de samenwerking met je medewerkers succesvol is, is het in eerste instantie belangrijk om goed te communiceren. Alleen een ondernemer die oprecht geïnteresseerd en betrokken is bij zijn of haar medewerkers creëert motivatie voor het werk en loyaliteit voor het bedrijf. Hiermee creëer je loyaliteit vanuit de werknemer, waar je ook in slechte tijden profijt van hebt. Mocht het nodig zijn om van een medewerker afscheid te nemen, dan staat ook hier een goede communicatie centraal. Als een medewerker het bedrijf wil verlaten moet hij of zij dit met de ondernemer kunnen bespreken. Andersom moet de ondernemer duidelijke redenen aangeven als hij of zij een medewerker wil ontslaan.
Ook Jacqueline heeft beleefd hoe het is om van een groot deel van het personeel afscheid te moeten nemen. In 2011 werden er op de budgetten voor schuldhulpverlening bezuinigd en werden minder trajecten door gemeenten vergoed. Zuidweg & Partners reorganiseerde, waarbij een het bedrijf slechts de helft van zijn oorspronkelijke grootte behield.
Vandaag is het personeel van Zuidweg & Partners een mix van alle leeftijdsgroepen beginnend met hele jonge mensen die nog helemaal aan het begin staan van hun loopbaan tot hele ervaren mensen van boven de 50. Deze groepen vullen elkaar perfect aan met hun individuele kijk op de dingen, hun ervaring en inzichten. Rond de helft van de medewerkers heeft een vast contract terwijl de andere helft met een flexibel contract in dienst is. Hierdoor kan Zuidweg & Partners snel op veranderingen reageren. Verder worden wij ondersteund door samenwerkingen met ZZP’ers.