“Je ziet de oplossing gewoon niet meer.”

Mike Emmelkamp, ondernemer met doorstart in 2010

“Als eindverantwoordelijke en interim manager had ik ruime ervaring in de retail. Het openen van een eigen kledingwinkel was daardoor een logische stap. In 2006 begon ik mijn eerste zaak in Almere. Het was een vliegende start en dus opende al snel een tweede winkel.

In 2008 ontstond het idee voor een derde filiaal. Alles werd doorgerekend door de accountant en werd goed ontvangen door leveranciers, bank en verhuurder. Helaas ontstonden er, naarmate de opening dichterbij kwam, financiële problemen. Ondanks het groene licht dat wij hadden gekregen, bleek de accountmanager van de bank de lening nog niet op de rit te hebben. Het werd water naar de zee dragen en de problemen stapelden zich op.

In 2009 opende de winkel tenslotte toch zijn deuren, maar na drie maanden bleek al dat wij ons huiswerk niet goed hadden gedaan. In plaats van groei resulteerde de winkel in krimp. Niet alleen trok het nieuwe centrum veel minder bezoekers dan gedacht, ook de recessie kwam om de hoek kijken. Het resultaat: in 2010 waren wij technisch failliet.

Ik was een emotioneel wrak en oververmoeid door de hele situatie. Het probleem was ook zo groot geworden, ik kon door de bomen het bos niet meer zien. Als je de posten bekijkt die we uiteindelijk hebben moeten saneren… Via een goede klant kreeg ik de naam van een extern adviseur. Deze man pakte mij bij de kladden en zei “zo gaan we het doen”. Hij heeft me echt bij de hand genomen en, als het ware, opnieuw opgevoed voor het ondernemerschap. Dan blijkt dat vreemde ogen heel anders tegen je onderneming aankijken. Dat brengt je in beweging. Ook heeft deze adviseur mij geholpen bij het Bbz-traject.

Uiteindelijk merk je dat de problematiek binnen je onderneming helemaal niet zo complex is als je zelf denkt, maar dat je door alle stress en zorgen gewoon de oplossingen niet meer ziet.

Via het Bbz van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Amsterdam werden we tenslotte doorgestuurd naar Zuidweg & Partners. Na een kennismakingsgesprek met de accountmanager werden we met duidelijke afspraken naar huis gestuurd. Om te beginnen moesten we de gevraagde gegevens inleveren.

Na bestudering van deze informatie is de insolventieadviseur van Zuidweg toen een schuldregeling gestart. De letterlijke boodschap was: “Wij gaan het regelen; stuur alle berichten van crediteuren maar naar ons door”. Een hele ontlasting! Het was een zeer hechte samenwerking en heel duidelijk. Alles moest in overleg en gestructureerd. Uiteindelijk hebben we zelfs tot aan de rechter gevochten. En ook dit werd perfect voorbereid en wonnen we. Ik kan niet anders zeggen dan dat het tot het einde toe een prettige samenwerking is geweest met een team van kundige mensen die er echt voor gaan!

Dankzij de herstructurering hebben wij een succesvolle doorstart gemaakt. Op dit moment hebben we de zaak weer helemaal op de rit!”