De arbeidsmarkt in tijden van automatisering
Interview met Monica van der Meeren, sales director bij Manpower Groep
Onze gast van deze week is Monica van der Meeren, sales director bij de Manpower Group, één van de grootste aanbieders op het gebeid van flexibele arbeid. Vanuit 80 landen bemiddelen zij zo’n 600.000 mensen per dag naar nieuwe banen.
Manpower Group doet veel onderzoek naar de ontwikkeling van de economie in de toekomst. Hier speelt automatisering een steeds belangrijkere rol. Op dit moment zijn 45% procent van alle banen automatiseerbaar. Voor de toekomst voorspelt Monica dat vooral mensen met een technische/IT of HR achtergrond veel kansen zullen krijgen op de arbeidsmarkt.
Om als werknemer relevant te blijven voor de arbeidsmarkt is het vooral belangrijk om steeds weer nieuwe dingen te leren en de kennis op te bouwen. Als werkgever is het cruciaal om werknemers steeds weer de mogelijkheid voor nieuwe of aanvullende opleidingen te geven. Op die manier kunnen je bedrijf en je personeel meegaan in de continue verandering.
Bij de jonge generatie van werknemers zijn duidelijke verschillen te zien met de oudere generaties. Jongere werknemers hebben weinig interesse om vele jaren op dezelfde baan te blijven. Zij zijn vooral geïnteresseerd in de opties voor verdere opleiding die een baan biedt en de maatschappelijke betrokkenheid van de werkgever. Om jong talent te kunnen binden is het belangrijk om je als werkgever van deze veranderingen bewust te zijn.
Wil je meer weten over automatisering en hoe je daarin mee kan gaan? Ga dan naar het artikel The Human Age door de Manpower Group.